Spoed?
Bel 050-5417741

Katten

Preventieve zorg

U kunt niet altijd aan uw kat zien hoe hij of zij zich voelt. Daarom adviseren we een jaarlijkse controle van uw kat en preventieve zorg in de vorm van eventuele vaccinatie.

Gezondheidscontrole

Een keer per jaar kijken we hoe uw kat ervoor staat. We controleren onder andere het gewicht, het gebit, de oren en ogen, het hart, de longen, de buik, de vacht en de nagels. Hierdoor kunnen we in een vroeg stadium bepaalde aandoeningen opsporen. Denk hierbij aan hartruis, beginnende nierziekte of gebitsproblemen. Hoe eerder we een probleem tegenkomen, hoe beter we het kunnen behandelen. Dat kan uw kat een hoop ongemak schelen.

Uw kat laten vaccineren

Een regelmatige vaccinatie is belangrijk voor uw kat, welke leeftijd hij of zij ook heeft. Het doel is om besmettelijke ziekten te voorkomen of de ziekteverschijnselen na besmetting minder ernstig te maken.

Besmettelijke ziekten kunnen op verschillende manieren worden overgebracht van dier op dier:

• Rechtstreeks (snuffelen, likken, bijten)
  • Via de lucht (hoesten, niezen)
  • Via de omgeving (water, vloer, verschillende oppervlakken en voorwerpen)
  • Via mensen (handen, kleding)

Ook al komt uw kat niet buiten, dan is het dus ook raadzaam om hem of haar te laten vaccineren!

Om de bescherming van de vaccinaties goed op peil te houden, moeten ze jaarlijks herhaald worden. Katten worden standaard gevaccineerd tegen Kattenziekte en Niesziekte. Het vaccin tegen Niesziekte wordt jaarlijks gegeven (afhankelijk van de leefomstandigheden), het vaccin tegen Kattenziekte wordt elke drie jaar gegeven. Voor kittens geldt een ander schema:

Vaccinatieschema kitten

8-9 weken

Kattenziekte + Niesziekte
(alleen als u meer dan vier katten heeft of uw kitten een onbekende voorgeschiedenis heeft)

12 weken

(16 weken

Kattenziekte + Niesziekte optioneel)

Vaccinatieschema volwassen kat

1 jaar

Kattenziekte + Niesziekte

2 jaar (Alleen nodig bij katten die in contact komen met andere katten)

Niesziekte

3 jaar (Alleen nodig bij katten die in contact komen met andere katten)

Niesziekte

4 jaar

Kattenziekte + Niesziekte

Gaat uw kat mee naar het buitenland? Dan is een inenting ingeënt tegen Rabiës vereist. Deze vaccinatie is drie jaar geldig. Hiervoor moet uw kat wel minstens drie maanden oud zijn. Houd er rekening mee dat sommige kattenpensions ook strenge eisen stellen aan de vaccinatiestatus van uw kat. Controleer in dat geval altijd van tevoren of uw kat alle vaccinaties gehad heeft.

Vaccinatie op maat

We staan voor een weloverwogen vaccinatiebeleid op maat. Dat doen we aan de hand van de laatste richtlijnen. Op basis van de nieuwe inzichten, hebben we het entschema bij katten iets veranderd, afhankelijk van de leefomstandigheden van uw kat. Daardoor kan het vaccinatieschema iets afwijken van het bovenstaande. In goed overleg met u maken we een weloverwogen keuze voor uw kat.

katpoot